Krisekommunikation

At være forberedt på en krise giver din organisation mulighed for at reagere effektivt i et nødstilfælde. Garanter din virksomheds kontinuitet på markedet ved at implementere en strategi, der angiver de nødvendige skridt der skal tages i en krisesituation.

Hvordan kommer du ud af krisen?

Der er tidspunkter, hvor en organisation kan komme ud for situationer, hvor de er nødsaget til at give en øjeblikkelig og hurtig reaktion. Disse reaktioner skal adresseres internt hos dine medarbejdere eller eksternt til dine kunder og investorer. Listen over nødsituationer er lang og kan variere fra fejlfunktionen af et produkt til cybersikkerhedsproblemer. 

Nogle af disse krisesituationer kan ske fra den ene dag til den anden, andre kan udvikle sig over en periode, men der er et aspekt, der forbliver sikkert.

Hvis disse situationer ikke håndteres på nogen måde, kan de forårsage alvorlig økonomisk skade eller påvirke din virksomheds image. Ved at implementere en krisekommunikationsplan vil du være forberedt på forhånd og være i stand til at handle efter behov.

Ved at bruge vores viden og ekspertise kan vi hjælpe dig med at opstille en strategi, der vil indikere, hvordan, hvornår og gennem hvilke kanaler du effektivt kan kommunikere med alle interesserede parter i en krise.

Strik ordene sammen

Copywriting handler ikke blot om at kunne skrive velskrevne tekster. Kunsten er at kunne strikke ordene sammen på en måde, der inspirere dine læsere.

Krisekommunikationsplan

    1. Identificer dine interessenter

Det kan være afgørende at opsætte en liste over alle interesserede parter, der på den ene eller anden måde kan blive berørt i en krisesituation. Ved at vide præcis, hvem dine interessenter er, får du chancen for at planlægge, hvordan og hvornår du skal adressere dem. Her vil dine interne interessenter til gengæld kræver en anden tilgang i forhold til krisekommunikation, da disse højst sandsynligt er dem, der kan hjælpe dig igennem en nødsituation uden at blive påført den store skade på din virksomhed eller dens image.

    2. Forudse kriserne før de opstår.

Vær proaktiv og brainstorm aktivt hvilke potentielle krisesituationer, der kan påvirke din organisation på den ene eller den anden måde. Giv ikke efter for mentaliteten “det sker ikke for os”. Det er vigtigt at gennemtænke alle de scenarier I kan stå i, hvor I er nødsaget til at udtænke en beredskabssplan der kan føre jer ud af krisen igen

    3. Etabler kommunikationskanaler for hver interessent

Én ting er at vide, hvem alle dine interessenter er, men det er lige så vigtigt at forstå, hvordan man griber dem an i en krisesituation. Ved at frigive offentlige udtalelser på din organisations sociale medieplatforme viser du offentligheden, at du er gennemsigtig, og at du handler for at løse problemet. Når det kommer til dine investorer, kræves der flere direkte kommunikationskanaler, da de kræver en mere detaljeret udpensling af situationen.

    4. Opsæt en statement der angiver jeres holdning

Efter enhver krisesituation er opstået, er det nødvendigt at respondere med en detaljeret og nøje udarbejdet statement. Her er det taktisk klogt at få udarbejdet mindre statements eller erklæringer på forhånd, som kan frigives umiddelbart efter, at et problem er opstået. Ved at have et øjeblikkeligt svar klar sikrer du dig, at potentielle økonomiske og imagemæssige skader på din organisation vil blive mindsket.

Klar til at tage skridtet videre, før krisen opstår?